Ez az eloszts igen izgalmas jtkot sejtet, annak ellenre is, hogy vgig a zerg van flnyben. Protoss elnye az, hogy gyorsan tud fejldni, igy mr szinte a jtk elejn szert tehet fejlettebb egysgekre (reaver, corsair, templar...). m mindez hiba, hiszen zerggel overlorddal mr a jtk kezdetn fedezni tudunk, s gy tudni fogjuk, hogy mire szmthatunk.
A kezdetek
Legclszerbb a 3 hatcherys early expet alkalmazni, mely pts sorrendje a kvetkez:
- 7 Drone
- Overlord
- 12 Drone
- Hatchery (kls expnl)
- 13 Drone
- Spawning Pool
- 15 Drone
- Hatchery (feljr mellett)
Ezek utn linget veszek, minimum 2 sereget. Ez viszonylag gyorsan megvan, de arra figyeljnk, hogy a harmadik overlordot ne akkor vegyk meg, amikor mr nem tudunk tbb egysget venni. Ekkor rakok le egy-kt sunkent is, de nem viszem tlzsba, mert a zealotokat lerendezik a lingek. gy minden eslynk meglesz a nyersre. Az alap egysg, amire egszen a jtk vgig szksgnk lehet, a hidra. De ha vgig csak hidrzunk, akkor mg nem nyerjk meg a meccset. Tbbfle stratgit alkalmazhat a prot a zerg ellen, de overlordjainknak ksznheten felfedezhetjk s kezelhetjk ket.
Zealot+probe rush
Ez az egyik olyan protoss kezds, amelyik nem teszi lehetv a 3 hatcherys kezdst, ha az ellenfelnk kzvetlen mellettnk van, de rgtn r is jvnk overlordunk segtsgvel. Szval ha krlbell akkor van ksz a gateway, amikor mi lerakjuk a poolt, akkor ne is rakjuk le a harmadik hatcheryt. Vegynk dronet egszen 14-ig, utna pedig egy overt. Ha ksz a poolunk, akkor csak linget vegynk, s knnyedn fogni tudjuk a tmadst. gy elnybe kerlnk, s knnyen vget tudunk vetni korn a jtszmnak. Egybl tmadjuk le lingekkel gy, hogy kzben folyamatosan vesszk a tbbit otthon, s a rally pointot lltsuk ellenfelnk bzisnak bejrathoz.
Hogyan vsroljunk tmads kzben? Jelljk ki a 2 hatcherynket ctrl-9 s ctrl-8 billentykkel, s csak a kvetkezt kell majd begpelnnk: 9-s-z 8-s-z. Tegyk le a harmadik hatcheryt is. Ha nem tudjuk lenyomni lingekkel, akkor vegynk pr sunkent s lltsunk eljk pr linget. Tltsk meg a msodik expnket drone-okkal, s tegynk le extractort. Mg rakjunk le pr sunkent ksbb is, nehogy zealotokkal lessn minket. gy akkora lpselnybe kerlnk, hogy megllthatatlanok lesznk.
Protoss early exp
Ht ez mifelnk elg ritka jelensg:), de el kell ismerni, hogy igen hatsos. Nos elg knny orvosolni ezt a problmt, ha csak zealotokkal van vdve az exp. Gyors kt sereg ling elg hatsos lesz. Ha azonban mr itt nyerni akarunk, akkor csinlhatjuk a kvetkezt: Az els sereg linggel megtmadjuk az expet, erre kijn zealotokkal letni a lingeket, s a msik sereggel meg bemegynk s letjk a parasztjait, vagy a fnexust. Ekkor mr mindegy, mert lingekkel lenyomjuk knnyen, ugyanis 3 hatcherybl gyrtva ket eslye se lesz.
Elfordulhat, hogy vesz pr zealotot s cannont, hogy bevdje a msodik nexust. Mi ennek csak rljnk, hiszen innen 100%, hogy nyernk. Csak annyi linget vegynk, amennyi elg a zealotokra s egy sunkent. 3 hatcherybl egyszerre vegynk dronet annyit, hogy mindkt expnk megteljen. Kzben rakjunk le egy hidra dent s egy negyedik hatcheryt, s nyomassuk a hidrt.
Elszr gyorsfutst fejlessznk. Egy sereg hidrval meg a lingekkel megtmadhatjuk, s utnna is nyomassuk tovbb a hidrkat, s ezt nem fogja birni, s knnyedn nyernk.
Gyors fejlds
Ha azt ltjuk, hogy 1 gateway utn egybl assimilatort vesz, akkor biztosak lehetnk abban, hogy techel, vagyis fejldik. Ha nem vesz cannont, akkor egyszer dolgunk van. Ha folyamatsan vesszk a lingeket, akkor mg a bejrban ll pr zealotot is knnyedn legyzzk. Ha nem sikerl bejutnunk, akkor ne is prblkozzunk egyelre tovbb. Ilyenkor vegynk annyi dronet, hogy az expnk megteljen s annyi vdelmet, amennyire szksg van. Ebben az esetben vagy reaver dropra, vagy korai corsairre megy.
Reaver ellen a leghatsosabb vdelem, ha a termel drone-ok mell lerakunk egy sunkent. Ez megfogja a tmadst addig, amig odarnk. Kldjnk elre egy linget, s utna a hidrkat, gy kevesebb egysget vesztnk. gy lesz hatkony a tmads, ha egyszerre tbb irnybl kertjk be a reavereket.
Ha nagyon korai reaverre megy ellenfelnk, akkor a tmadst kihasznlhatjuk arra, hogy nyerjnk. Ilyenkor krlbell 1-2 cannon s pr zealot vdi a fbzist. Mivel mr mindkt fejleszts megvan elvileg hidrra, ez nem fog neknk problmt okozni. Ha visszarepteti a reavert, s nincs elg egysgnk, hogy lecsapjuk ket, akkor olyan dolgokat ssnk, amik hasznosak szmra (probe, robotics support bay). Kzben otthon ptsnk sunkent oda, ahova kell. Egyszeren csak pumpljuk az egysgeket, a rally pointot llitsuk be az ellenfl bzisnak bejrathoz... Ezt mr el se lehet rontani!
Mit tegynk korai corsair esetn? Minden overt vigynk vissza a vrosunkba, ha ltjuk, hogy stargatet vesz. Tegynk le expenknt egy vagy kt sporet. Egy bven elg hiszen ha ltja, hogy nem tudja leszedni az overeket, akkor egybl abbahagyja a corsairek gyrtst. Mi menjnk hidrra, s prbljuk meg felderteni, hogy mire megy. Ilyenkor ltalban reaver drop vrhat, annl is inkbb, mivel a Lost Temple plyn a dropshippel lehetsge nylik kiexpelni a szigetekre, s ha sikeresen be is vdi azokat, akkor nem sok jra szmthatunk.
Legfontosabb, hogy fldn hidrkkal ne hagyjuk expelni. Ahhoz, hogy a szigeteken lv expjeit leszedjk, vagy gyors hidra dropra kell mennnk, vagy megteszi 8 mutalisk is (ez azonban kltsgesebb). Ha mr vgkpp bevdte a szigetet templrral s cannonnal, akkor sincs veszve minden, de errl majd ksbb.
Gyors zealot+templar
Nagyon hatsos taktika zerg ellen, vlemnyem szerint ezzel van protossnak a legtbb eslye. Ha 3 gatewayt s egy templar archives-t fedeznk fel ellenfelnk bzisban, akkor biztosak lehetnk abban, hogy ezt a taktikt fogja alkalmazni. Lnyege, hogy gyors zealot s templar segtsgvel fog tmadni. Elnyom egy-kt villmot a hidrkra, s a zealotok gyorsan odarnek, s leszedik a maradkot. Alapveten hidrra menjnk, de ptsnk minl gyorsabban spiret is. Vegynk 6-8 mutalisket s tmadjunk be a probeokhoz. Amit lehet szedjnk le, fleg a tempeket, de vigyzzunk a villmra. Prbljunk meg kitncolni alla, ha sikeresen leszedtk ket, akkor jhetnek a hidrk s nem lesz tbb gondunk a zealotokra se.
Ha vletlenl meghal a mutalisk seregnk, vagy mgis lehetsge nylik arra, hogy zealotal s templarral letmadjon minket, akkor nagyon oda kell figyelnnk. Elvileg mr mindkett hidrafejlesztsnk megvan. Ahogy nyomul elre a zealotokkal s elnyomja a villmot, gyorsan szaladjunk htra. gy az a zealotokat fogja sebezni fleg, a mi hidrinkbl a gyorsfuts miatt nem fog nagy krt tenni. Azrt arra figyeljnk, hogy legyen hova htra menni:). Esetleg 1-2 sunkennek ilyenkor nagy hasznt tudjuk venni.
Dragoon+reaver
Ht ktsg nem fr hozz, ez fldi erk ellen brutlis sszellts. Szerencsre ez az kombinci sok gzt ignyel, ezrt tl korn nem kell szmtanunk ilyen tmadsra. 3 egysg dominl ilyenkor: ling, hidra, muta. Alapveten hidrra s lingre menjnk, ezekkel ugyan kockzatosabb a tmads megfogsa, de ha jl kezeljk az egysgeket sikerlhet.
Kldjnk elre lingeket, hogy flfogja a scarabokat s a dragoon-okat ssk a hidrkkal. Ilyenkor minl gyorsabban van mutnk, annl jobb. Vegynk scourge-ot is, s prbljuk meg vele leszedni a dropshipet. Igyekezznk minl tbb mutt venni, hiszen nem lesz elg pnze templarra, vagy corsairre. Ha mgis, akkor tmadsra nem lesz elg egysge, s nyugodtan terjeszkedhetnk, s expelhetnk egy ideig...
Jtk szigetes plyn
Nos, sokak szerint zerg kiss eslytelen protoss ellen szigetes plykon, m van pr olyan taktika, amivel knnyedn nyerhetnk. Dire Straitsnl nagyobb plyn nem rdemes kiprblni. Megvan az elnynk, hogy overlordot reptethetnk. Hasznljuk ki, s nzzk meg, hogy mire megy ellenfelnk.
Legalapvetbb stratgia a hidra drop, ezt nem is boncolgatom, mert mindenki ismeri. A msik taktika kockzatosabb, m ha jl csinljuk, akkor knnyedn nyernk. Arra trekedjnk, hogy minl gyorsabban legyen lairnk. Erre pontos ptsi sorrendet jelenleg nem tudok mondani, de majd kidolgozok egyet, s megrom.
Szval ahogy van lairnk elkezdjk kifejleszteni a szlltst, s lerakunk egy spiret. Ahogy elkszl a spire, a gzbl egybl scourge-okat vesznk, akikkel igyekezznk minl gyorsabban az ellensg bzishoz sietni. Elvileg ekkorra van krlbell dropshipje. Azt szedjk le, s vegyk krbe kettes scourge csoportokkal a szigetet, egyszeren ne hagyjuk expelni. Nagyon vigyzzunk arra, hogy egy dropship se tudjon megszkni.
Minl gyorsabban tegynk szert queenre, s parazitzzunk. Ekzben persze van egy csom mineralunk s drop kpessggel rendelkez overlordunk. Teht expeljnk annyit, amennyit csak tudunk. Ezek utn gzt fleg scourge-ra s mutra kltsnk. Ellenfelnk ltva a remnytelen helyzetet azrt fog kzdeni, hogy kiexpelhessen, arra nem is fog gondolni, hogy minket megtmadjon. Azrt pr sunkent rakjunk le a fontosabb helyekre, de fleg csak dropban gondolkozhat, amit mr mutkkal is fogni tudunk.
Nhny jtancs a vgs jtkhoz
- gy helyezzk el az overlordokat, hogy azokbl hasznot is hzzunk. Ellenfl bzisnak bejrathoz, expekhez s a Lost Templen a mi kls expnkhz gy, hogy fllssunk a hegyre is. Ugyanis elfordulhat, hogy be akar minket fotonozni. Elvileg mr akkor szleljk, amikor a pylont rakja le s gyorsan lpni tudunk mi is. Tegynk le a helyhez kzel 2 sunkent s mr el is felejtheti az tletet.
- Villmra s maelstrom-ra nagyon gyeljnk, mert nagy vesztesgeket okozhatnak. Elreltk lehetnk, hiszen a templr miutn megkapja az utastst arra nz, amerre a villmot akarja elnyomni.
- Vannak fontos varzslatok, amelyekre szksgnk lehet, gy mint: ensnare, parazita, dark swarm, plague.
- A tmadsok gyorsasgn s vratlansgn legyen a hangsly. Egy helyen egyms utn ktszer ne tmadjunk. Egyszerre ha 2-3 helyen is tmadjuk ellenfelnket, akkor mr nem tudja maximlisan kihasznlni a varzslatait, amikre igencsak r van utalva.
- Szigetes expek dropjnl gyeljnk arra, hogy ne egy ktegben vigyk az overlordokat. gy a villmmal nem tud olyan hatkonyan vdekezni. Clszer elre kldeni nhny res overlordot, hogy a cannonok azokat ljk, s esetleg a villmjait is arra nyomkodja el.
- A jtk vge fel fleg a kvetkez kombincikat hasznljuk: ultralisk+hidra+ling, guardian+hidra+ling.
Sok sikert a jtkhoz, s kldjetek mg j taktikkat, ha tudtok! |