Sokan mondjk, hogy ebbl a leosztsbl egyrtelmen a terran kerl ki gyztesen. Szerintem azonban a terrannak eslye sincs egy j zerg jtkos ellen. A terran htrnya, hogy nehezen tudja bevdeni expjeit, s nem tud olyan gyors sikeres tmadsokat lebonyolitani, mint a zerg. Teht itt kell megfognunk a jtkot: sokat kell expelnnk valamint gyorsan s meglepetsszeren kell tmadnunk. Nem akkor csinljuk jl, ha arra treksznk, hogy minl gyorsabban nyerjnk, hanem akkor, ha biztosra megynk.
A kezdetek
Nem szabad 3 hatcherys early expel kezdennk, csak akkor, ha olyanok a domborzati viszonyok, hogy ezt biztonsgosan megtehetjk, s egy esetleges marine rusht knnyedn ki tudunk vdeni. n ltalban early exppel kezdek, ami azt jelenti, hogy mg spawning pool leraksa eltt elhelyezek egy hatcheryt lehetleg abban a szk tjrban, ahonnan tmads rkezhet. Ide 2 sunken colonyt valamint 4-6 linget kell majd venni a ksbbiekben.
Ha nincs ilyen hely akkor egyszeren az eredeti hatchery mell teszem a msodikat is. Vigyzzunk arra, ha Lost Templn, vagy ms plyn a feljrban vdekeznk, akkor hatcheryt ne rakjuk tl kzel a peremhez, mert siege tankos tmads esetn elveszthetjk azt. Az ptsi sorrend a kvetkez:
- Drone
- Extractor
- 10 Drone
- Extractor pts visszavonsa
- 10 Drone
- Hatchery
- 9 Drone
- Overlord
- 9 Drone
- Spawning Pool
Ezek utn dronet veszek egszen addig, amg a spawning pool el nem ri a 350-es szintet. Igy pontosan 3 lrvnk lesz mire ksz a spawning pool, s csinlhatunk is 6 linget. Ekkor rakom le a kt sunkent is oda, ahonnan a tmads vrhat.
Innentl sokfle taktikt alkalmazhatunk, de a legfontosabb az, hogy a lingekkel mindig szemmel tartsuk az ellenfelet, nehogy vletlenl expeljen 3-at, 4-et, s akkor nzeldhetnk. :)
Lurkerek alkalmazsa
Ez a legalapvetbb dolog terran ellen, s ha jl csinljuk 100%-os gyzelemhez vezet. Azonban ezekkel nem a megsemmist tmadsra kell trekedni, hiszen erre kicsi az esly. Legfontosabb, hogy beszortsuk ellenfelnket. Ha lehetsg nylik r, akkor az SCV-k mell ssuk el ket. Ne menjnk bele egy olyan tmadsba, ahol knnyen elveszithetjk lurkereinket, ugyanis a jtknak ebben a szakaszban mg nem rendelkezhetnek science vessellel, gy jl kell irnytanunk a lurkereket.
Ha nem nylik r lehetsg, akkor nem is szabad tmadsra hasznlni ket, ugyanis elg sok id mig elssk magukat, s egy j terran jtkos rendelkezik scannel, gy knnyen meghalhatnak. Vdekezsre a legmegfelelbbek, ha azonban egy marinet kldenek fedezni knnyen lebukhatunk, s nem rohannak bele a lurkerekbe.
Nos, van egy j mdszer, amivel elrhetjk, hogy a lurkerek ne tmadjanak addig, amg nem akarjuk (mg elsott llapotban sem :) ). Elszr is ssuk el a lurkereket a kvnt helyen, majd jelljk ki ket egy overlorddal egytt s nyomjuk meg a hold position gombot krlbell 10-szer. Nincs ms dolgunk, mint vrni a sok medices marinet. Mikor odarnek nyomjunk egy stop gombot s hipp-hopp oda a terran sereg :).
Azrt ne egy helyre ssuk el a lurkereket, mert ha scannel fedez s siege tankja van a kzelben, akkor knnyen elveszthetjk ket. Szval a lurkerek azrt jk, hogy megakadlyozzuk a terran tmadst, gy expelhetnk 3-4-et, s olyan s annyi egysget vesznk amennyit csak akarunk. Ezek utn akrhogy vdi be magt ellenfelnk, eslye se lesz, hiszen nem hagyjuk expelni, tmadsra meg nem nylhat lehetsge, hiszen jelents egysgflnybe kerlnk.
Nagyon fontos dolog, hogy kszlnnk kell dropra is. A terran jtkosok szeretnek medices marine dropolni, ezrt rdemes a drone-ok mell egy sunkent lerakni s egy lurkert elsni. Teht nyitva kell tartanunk a szemnket!
A jtk vge fel amikor tbb hatcherybl ksztjk az egysgeket, szinte folyamatosan tmadhatunk, amit nem fog kibrni terran ellenfelnk. Fontos, hogy ne tmadjunk ktszer ugyanazon a helyen s clszer egyszerre 2-3 helyen is tmadni, igy nagyon hatkonyak lehetnk. Lurkereket egszen a jtk vgig termeljnk, hiszen mindig nagyon hasznosak.
Ne felejtsnk el a jtk vge fel ultraliskeket is venni, ugyanis fldn ez a leghatkonyabb egysg a terran ellen, marine szinte nem is sebzi. Nagyon j kombinci ilyenkor a guardian+hidra is, de nagyon figyeljnk az irradiate-re hiszen drga egysgekre alkalmazva nagy krokat szenvedhetnk.
Ha terran ellenfelnk 2-3 barrack marine-ra megy, akkor nyugodtan alkalmazhatjuk az early lurker taktikt, mely ptsi sorrendje a kvetkez:
- Drone
- Spawning Pool
- 9 Drone
- Overlord, 9 Drone
- Extractor, 9 Drone
- 6 ling
- Drone
- Lair
- Drone
- Hydralisk Den
- 2 Hydralisk
- Lurker fejleszts
- 2 Hydralisk
- Overlord
- Lurkerek
me ugyanerre a taktikra egy msik ptsi sorrend:
- 9 Drone
- Extractor (akkor tegyk le, amikor 150 pnznk van)
- Spawning Pool, 9 Drone
- Overlord
- Lair
- 2 ling
- 2 Drone
- Hydralisk Den
- 2 Drone
- Lurker fejleszts
- 3 Hydralisk
- Overlord
- Hydralisk
- Lurkerek
Mindkt esetben amint ksz van az extractor lltsunk egybl 3 dronet termelsre. A lingeket arra hasznljuk fel, hogy felfedezznk velk. Igyekezznk gy sztkldeni overlordjainkat, hogy mire kszen lesznek hydrink, az egyik overlord legyen a terran bzis bejrata eltt. Erre azrt van szksg, mert ha az hegyen van, akkor a lurkerek az over segtsgvel flltnak a hegyre s tudnak felfel lni. Ennek azrt van jelentsge, mert a marine-oknak a bunkerban mg nem lehet a hattvuk tovbbfejlesztve, s a lurker tvolabbra l, mint a marine.
Ahogy bejutunk a bzisba, egybl ssuk el a lurkkat a parasztok mell. Mikzben tmadunk expeljnk ki a kls exphez s drone-okat vegynk. Ez azrt fontos, mivel a terran a mi lurkereinkel van elfoglalva, gy nyugodtan terjeszkedhetnk.
Gondolnunk kell arra is, hogy id eltt megtmadnak minket pr katonval. Erre az esetre a feljrban fejlesszk a lurkereket, igy a marine-ok nem tudnak feljnni a parasztokhoz, a 200 let zerg tojst meg nem fogjk tudni lelni. Ha korbban tmad ellenfelnk, akkor azt a pr marinet knnyedn fogjuk a lingekkel meg hydrkkal.
Tmads mutaliskekkel
Ez a kedvenc egysgem terran ellen. Egy statisztika szerint a Lost Temple plyn 120 mutalisket lehet gyrtani 18 perc alatt gy, hogy nem halunk meg. Ht azt nem prbltam ki, hogy ez igaz-e, de arra valban rjttem, hogy 6 mutaliskkel nem sokra megynk, csak akkor, ha egy vdtelen expet tallunk, amire egy j jtkos ellen igen kevs eslynk van :).
Miutn kszen van a spawning pool, rgtn lerakom a extractort s 3 drone-nal egybl hordani kezdem a gzt. Msra nem is kltk gzt, csak egy lairre s spire-re, a tbbibl csak mutalisket veszek. gy mire ksz van a spire, pont tudok venni 6 mutalisket. Ilyenkor clszer lerakni a harmadik hatcheryt egy gzos exphez. (Korbban is lerakhatjuk, de azt lingekkel nem fogjuk tudni megvdeni.)
Ha a Lost Templn 9 vagy 6 rhoz rak le minket a szmtgp, akkor mr els expnket is kirakhatjuk a kls exphez, a harmadikat pedig a feljrba. gy korbban jutunk gzhoz, de vigyznunk kell: ha a terran early siege tankra megy, akkor fennll annak a veszlye, hogy elkezdi tmadni az expnket s esetleg bept minket. Ilyenkor semmi pnik, folyamatosan rakjunk le egy-kt sunkent, hogy lasstsuk a terran elrehaladst s addig termeljnk gzt az expnkbl ameddig csak tudunk.
Lehetleg ne mutassuk meg mutaliskeinket addig, amg nincsen elg ahhoz, hogy a tmadst sztverjk, de ilyenkor nem biztos, hogy a tmadst kell sztvernnk, elfordulhat, hogy nincs bevdve a terran bzis. Ha megtmadjuk a mutaliskeinkkel azt, akkor knnyen megfordthatjuk a jtk llst.
Ha nem tmad ki a terran, akkor knnyebb dolgunk van, csak jl dugjuk el a spiret s mutaliskeinket. Figyeljnk arra, hogy nehogy legyen valkyrieje, de ha mgis van, vltsunk hidrra. Ha ezt nem akarjuk, akkor 2 scourge-ot vegynk valkyrie-onknt s szedjk le ket, de vigyzzunk, mert a scourge csak rvid tv megolds, ilyenkor mr rdemes hidrkat is alkalmazni.
1-2 sereg gyors mutaliskel mr akr nyerhetnk is, ha meglepetsszeren tmadunk velk. Hiba fedezik fel a spiret, egy 2 sereges muta invzit nem fognak tudni visszaverni, ehhez sok medices marine-ra lenne szksgk. Ha mgis ktsges, hogy nyertesen tudunk-e kijnni egy esetleges marine vs. muta tkzetbl, akkor gyorsan hzzuk el a cskot s tmadjuk mshol, hiszen a mutk sokkal mozgkonyabbak.
Azrt ne felejtsk el kzben otthon folyamatosan venni az egysgeket s expelni, hiszen ha mi tmadunk, akkor nyugodtan terjeszkedhetnk. Irradiate esetn legclszerbb scourgokkal leszedni a science vesseleket. Vlthatunk hidrra vagy maradhatunk a mutnl, a lnyeg, hogy ne hagyjuk terjeszkedni, s nyernk.
Ez a taktika korntsem 100%-os. Fleg akkor rdemes alkalmazni, ha a terran gpi egysgekre megy s kevs marine-ja van.
Hidrval terran ellen
Hidrkkal is van mg eslynk medices marine ellen, de a hangsly itt a fejlesztsen van. A zerg egysgeket fejleszthetjk ki a leggyorsabban. nmagban soha se hasznljuk ket terran ellen, fleg a lurker+hidra kombincival van eslynk. Elszr is a kezdetek utn hzzunk fl egy hydra dent s egybl kezdjk meg a hidra sebessgnek a kifejlesztst. Ezzel egyidben tegynk le kett evolution chambert s kezdjnk fejleszteni. Clszer mindezt gy csinlni, hogy legyen mr egy olyan expnk ahol gzt tudunk termelni.
Minl gyorsabban ksztsnk ezek utn lairt s fejlesszk ki a lurkert. gy egy esetleges medic+marine tmadst jl fogunk, de mivel a terrannak sokkal gyorsabban van medices marine-ja, csakis akkor csinljuk ezt a taktikt, ha nem tmegre, hanem gyors tankra, wraith-re stb. megy.
Ne felejtsk, hogy folyamatosan fejlessznk, hiszen minl ersebbek a hidrk, annl hatkonyabbak. Ezek utn nincs ms htra, mint hogy dropolgassunk, tmadjunk tbb irnybl s expeljnk, gy nyerni fogunk.
Ha kifejlesztjk a szlltst, akkor hiba pt be minket bunkerrel s siege tankkal ellenfelnk, otthon bedropoljuk s mris elveszti a bzist. Ilyenkor a jtk vgkimenetele mr nem is ktsges...
Jtk szigetes plyn
Szigetes plyn kt lehetsg kzl vlaszthatunk. Vagy mutalisket s scourge-ot vesznk, vagy pedig hidra dropra megynk. Az utbbi sokkal jobb, hiszen a szllts kifejlesztsvel lehetsgnk nylik expelni is. Zerg szmra az ilyen plykon az a htrny, hogy terran sokkal gyorsabban t tud expelni a szigetekre, s ez ellen egszen a dropig semmit sem tehetnk.
Teht ahogy megvannak hidrink s ki vannak fejlesztve az overek, keressnk olyan helyet ahol vdtelen ellenfelnk s tmadjunk. Kzben expeljnk t legalbb kt szigetre is. Teht hasznljuk ki azt az elnyt, hogy gyorsan tudunk tmadni, s azt, hogy rendelkeznk overlordokkal mr az elejn, gy az egsz plyt felderthetjk.
Vgsz
Ht egyelre ennyit tudok elmondani, de ha valaki tud j taktikkat nyugodtan irja meg. A lnyeg az, hogy mindenki alaktsa ki a sajt taktikjt, ptsi sorrendjt stb. A fent lert taktikk egy rszt n is csak olvastam. Nem is rdemes sz szerint kvetni ket, azt a clt szolgljk, hogy tletet adjanak, gyis az adja a legnagyobb sikerlmnyt, ha egy ltalunk kigondolt taktikval nyernk. |