Nhny dolog a fajrl
Nagy elnye ennek a npnek, hogy rendkvl mobil (brmit brhov pthet, reptethet) valamint a jtk elejn nem tlsgosan anyagignyesek a unitjai. Minden egysg gygythat, javthat, helyrellthat (parazita pl.). J a kezdeti vdelme (tank, bunker), s mind levegben, mind talajon rendelkezik tvolsgi fegyverrel (tank, BC-yamato, atom). Nagyon j a feldertsk, a comsat-al brhov "benzhetnk", figyelhetnk szinte folyamatosan. A comsat miatt nem nagyon kell a gyors tmadsoknl detektort "cipelni", elg nhny villants.
Sajnos htrnyok is vannak, szp szmmal. Legfbb htrny, az automata fldi vdelem hinya. Ez bizony gyakran megmutatkozik a supply-hinyban. Egyszeren nehzkes folyton megtlteni a bunkereket az expanziknl. 4-5 expanzinl mr gondban lehetnk a tmad s a vdsereg sszelltsnl. Htrny mg a szllts is a terrannl. Szerintem az vk a leggyengbb szllthaj. Lass, drga, (gzignyes). A zergeknl ugye ha egyszer kifejlesztettk a transport-ot, akkor szmllatlanul ll rendelkezsre az over (gyis kell belle egy csom, mint supply), a protossok shuttle-ja meg egyltaln nem kerl gzba (ami a jtk elejn bizony igencsak szmt) s rettent gyors, ha kifejlesztettk. Mindezeket persze lehet kompenzlni, ha jl jtszunk.
Mikor rdemes terrant vlasztani?
Azt hiszem a legtbbnk ezzel a fajjal kezdett jtszani... gyhogy szp emlkek fzdnek hozzjuk.. :) A lnyeg, szinte minden terepen lehet velk nyomulni a megfelel stratgikkal.
Az igazn j plya szmukra (szerintem) az ersen tagolt (szikls, kanyonos, szigetes) terep, ahol barikdozssal, bunkerekkel, jl elhelyezett tankokkal, aknkkal lassan s szvsan lehet terjeszkedni, tmadni s ellenllni a rohamoknak. Ez pl. a Tribes (s a hozz hasonl) plyn mutatkozik meg. n itt mindig gy jtszom (fleg ha sokan csatzunk free for all-ban) hogy felreptetem az pleteket a fennsikokra (msodik cc-t, factoryt, stb.) s gy mr akkor vdve vagyok, ill tmadhatok tankokkal fentrl, mikor mg nincs is az ellennek szlltja. Szval mindig hasznljuk ki a terep adottsgait a terranokkal! A brhova felhzhat olcs bunkerek, siege tankok, turretek nagyon jl szolglnak az ilyen terepen mind vdekezsnl, mind tmadsnl.
Szigetes plyn szerny vlemnyem szerint trekedjnk a BC-k minl elbbi ptsre! A BC-k a Vesselek defensive mtrixval s megfelel ksrettel (wraith, valkyrie) nagyon jl hasznlhatk, st, ms egysgekkel nem is nagyon tudunk mit kezdeni egy befotonozott, be spore colony-zott ellensges szigetekkel. Az ilyen plyn kihasznlhatjuk, hogy otthoni (s korai terjeszkedsnl) lgvdelemre a terranoknak van a legjobb mobil s nagy hattv egysge, a gliath. Ami nem is tl drga, radsul a kisebb drop-ok ellen is j a fldi fegyvervel. gy prbljunk meg expelni, aztn a mr emltett BC-pts. Nagyon hatsos vdelem a goliathok s a loockdown-ol ghostok keverke, persze a protossok ellen.
Nagy sksgokon mr nehezebb a helyzet, mert a zerg tmeges rohamok, ill. a protoss zealot hordk ellen mr nem knny vdekezni, ha mindenfell jhetnek. Itt jjjn nhny tipp, trkk:
Supply -kordon
Sokan ismerik az "pletet a tmadk s a bunker kz" mdszert, ennek legclszerbb vltozata ha supplyt hasznlunk "fal"-nak. Az gyis kell, meg az a legolcsbb plet. Ilyenkor mr az els supply-nl is gondolkodjunk, hogy hova is rdemes lerakni. A tbbit meg megfelelen, hogy vdfalat ptsnk ki. Remek hidaknl, szorosoknl lerakni ket mgjk meg bunkert.
l kordon
Kisebb helyeken, szorosokban, ahov nem fr el supply ott kivlan alkalmazhatjuk a fenti "kordon" taktikt a medic-ekkel. Belltunk egy hdra kt dokinnit hold positionnal, mgjk szorosan ugyancsak hold-dal marinokat, esetleg htrbb tankokat. A zerglingek s a zealotok rlt mdon prblnak ilyenkor a dokik mgl bszen lvldz marine-okra rohanni, azonban a medicek miatt nagyon nehezen frnek hozzjuk. Radsul a medicek mg hold positionban is gygytanak, akr egymst, akr a mgttk lv katonkat. A medic nem l, gy alapon nem tmadjk ket az ellensges unitok (fleg, hogy ms tzel mglk) valamint kztudott, hogy a doki messzebb is "lt" gy a tankok tzereje is jobban rvnyesl. Nagyon j kis vdekezsi trkk... :) Mindez sksgon val tmadsnl is alkalmazhat, ilyenkor a "dokisereget" kell a marinok eltt tartani.
Bunker trkkk
Fontos, hogy a bunker legnagyobb elnye: nem tudni ki(k) lakik(nak) benne...? :)) Elg egy j helyre lerakott bunker, s max egy katona bele, s az ellen mr megfontolja, nekikldje e zerglingjeit, zealotjait. Pedig simn legzoln. Mindez neknk id, id, id... Nha mg egy res bunker is ijeszt... :)
A jtk elejn, amikor a bunkereknek nagy a szerepk, s bizony nehz megtlteni ket, sokszor j taktika, ha egy exp-hez kt bunkert ptnk, s csak az egyiket tltjk meg. Ha ltjk, hogy a tmadk msik oldalon jnnek, zsupsz! tcuccoljuk a csapatot a megfelel bunkiba... Ez protoss korai tmadsnl mxik a legjobban, a mg nem felgyorstott zealotoknak remnyk sincs, hogy elkapjk az egyik b-bl a msikba iszkol katoninkat. n pl. protoss ellen a melsok kz csak egy res bunkert teszek (kell kvl a vder) s csak akkor spuriznak bele a katonim, ha ltom, hogy direkt azokra megy a sereg. 4 katona s kt bunker, az mr szinte kt teli bunkerrel felr... s mondanom sem kell a jtk elejn mindez mennyire szmt...
Komolyabb csatkban a terran vdelmi vonal el nhny "mterre" rdemes felhzni egy-kt bunkert, bele egy db. marine-t tenni. Korn jelzik a tmadst, megfogjk a defilereket, queen-eket, templarokat (legalbbis nem engedik knnyen kzeljnni) s nem utolssorban a siege tankok lvik mr az "elretolt" bunkert tmadkat. s legfeljebb leszedik ket... a f vdelmi vonalunk tovbb brja.
Ghostok "okos" hasznlata
Nagyon bosszant tud lenni (sokan a megmondhati...) amikor protoss tmadsra kszlvn, ghostokat tesznk a vdelmi vonalba, aztn amikor jn a roham, a proti egysgekre bszen lvldz ghostjainkat szpen leszedik a carrierek, scoutok, stb.
Ilyenkor, a ghostokat rendezzk prokba, s "csatoljuk" egymshoz ket (jobb gombbal, ahogy konvojt is csinlunk). Ekkor a unitok ll helyzetben is "move" AI -vel viselkednek, azaz, amg nem nyomunk nekik stop-ot, nem lnek semmire, gy alapbl a tmadk sem vesznek rluk tudomst, mg van mst is lni. gy mi akkor "hasznlhatjuk" a loockdown-t amikor kell, s nem kezdenek idita nll akcikba a ghostok felejthet sebzs alap fegyverzetkkel...
Akna - mka
Eleinte kevesen, most mr viszont egyre tbben hasznljk a terranok eme nagyon trkks (s olcs!) kis szerkezett. rdemes nhny dolgot azonban szben tartani. Legfontosabb, az akna j s krltekint elhelyezse!
Ktfle mdon hasznlhatjuk:
- feldertsre, lopakod templarok, defilerek ellen, svnymezkhz - vdelemre, rombolsra
Az els esetben mindig a f tvonalakra, hidakra tjrkba helyezzk el a kis gyilkosokat. A msodik esetben ppen ellenkezleg jrjunk el. Hogy mirt? Az els mdon lerakott mine-ok tl hamar "aktivldnak" s gy nem hatsosak. Ha azt akarjuk, hogy igazn romboljanak, kicsit gondolkodnunk, terveznnk kell. Kpzeljnk el, egy hdon tkel protoss zealot-dragon, vagy zerg hidra sereget. Mikor odarnek a hdhoz, az elsk tindulnak rajta, a tbbiek (mivel nem frnek el) sszegylnek a hd feljrjn... Namost ilyenkor ppen ezrt ne magra a hdra tegyk az aknt, mert ugye gy csak az elsket gyilkolja le. Kicsit a hd lbtl tvolabb rakjuk le, arra az oldalra, ahonnan az ellen jn, hogy akkor induljon gyilkolni, mikor az emltett sereg gylekezik "toporog" az tkelsre vrva. Ekkor ugyanis a spider mine csak az egyik (mr a sokadik) "toporg" egysgre indul be, s valsznleg a sereg kzepn robban. Prbljtok ki, megri! :) Vdekezsnl ugyangy, ne a f tmadsi tba rakjuk le, hanem oda rdemes, ahol mg nem "indul" be egy db. zerglingre. Itt is (tmadsnl) megfigyelhet, hogy az egysgeket igazn akkor puszttja az akna, amikor mr javban harcolnak, srn llnak. Mindezt figyelembe vve, nagyon hasznosan mkdhetnek gyilkos aknink a jtkban.
Ez csak pr tipp volt, remlem hasznosak lesznek. |