Azt gondoltam, hogy egy olyan "vrprofi" zerg jtkos, mint Losti utn nem rdemes tovbb taglalni a zerggel val jtkot, s ez rszben gy is van, de... Szval gy dntttem lerom az n taktikmat, ami ha nem is alapveten, de azrt klnbzik Lostitl.
Az els tancsom: ha egy md van r, jtsszuk pontosan azt, amit Losti lert :). Kezdsnek a szigetes zerg taktikt rnm le, mivel azt Losti mg nem rintette, mindenesetre az alapveten hydrra pl taktika biztosan nem jn be egy j prot ellen szigetesen.
A profi prot jtkosok ltalban a kvetkez taktikt kvetik: villmgyorsan shuttle, azzal prhuzamosan high temp. Amint az els shuttle ksz, elkldi a szomszdos szigetre expet ltesteni, ha mr van temp akkor azzal. Az expen lerakja a nexust, pylont s kr pr cannont, kzben a bzist becannonozza s sok high tempet kszt. Ezt kveten gyrtja a corsairt, taln csinl pr dark tempet. Miutn kiptette az els expjt, megy a kvetkezre corsairral, temppel s gy tovbb. Mikor kellen sok pnze van, elkezdi gyrtani a carriereket, s ha mr van 3 db. termel helye, akkor a carrier, cors, high temp, DA seregvel szpen lel minket.
A fent vzolt taktika ellen n a kvetkez stratgit alkalmaztam sikerrel:
Fontos, hogy a kezdetektl gzervel termeljk a gzt, tovbb minl elbb lair-estsnk s a bzisunkra mindenkppen tegynk le egy msodik hatcheryt. Amint ksz a lair, n egybl az overlord szlltkpessgt fejlesztettem ki s kt overlordot elkldtem oda, ahol a szigetem s a mellettem lv exp sziget kztt a legkisebb tvolsg van, gy mg lass overrel is gyorsan ki tudtam expelni.
A lair utn a spire jn, majd ahogy ksz van kb. 5-6 mutnk, azonnal kldjk a protoss bzisa melletti expre ket (amennyiben nem ismerjk a mapot, a jtk elindtsa eltt felttlenl nzzk meg). Elvileg, ha mindent megfelel gyorsasggal csinltunk, akkor ellenfelnk ppen ekkor expelne: mr valsznleg ksz a pylon s belekezdett pr cannonba.
Ilyenkor a tmadsi sorrend a kvetkez: ha van high temp, akkor elszr azt kell meglni, ha ez sikerlt, vagy nincs is, akkor jn a probe, majd pedig a cannonok. Ha mr leltk a cannonokat, akkor rdemes kikldeni az exp s prot bzisa kz egy mutt, hogy lssa, rkezik-e valamilyen felment sereg, teszem azt egy shuttlban szlltott high temp kpben. (Termszetesen amint megltjuk a shuttlt, azonnal menjnk r az sszes mutnkkal s szedjk le.) Kzben a maradk mutk gyilkoljk a megmaradt pylont, nexust.
Ezt kveten gyrtsuk a mutkat, expeljnk ki a kt legkzelebbi szigetre, ahol az els pr drone-nal kezdjnk el svnyt termelni, majd attl fggen, hogy szmtunk-e az ellenfltl egy esetleges dropra, mely expnk kiiktatst clozza meg: amennyiben vrhat ilyen akci, akkor minl elbb az itt legyrtott drone-okbl tegynk le min. 2-3 sunkent s 2-3 sport, ez utbbiakat a sziget szleire, amennyiben nem vrhat akkor gyrtsunk annyi drone-t, hogy a termels optimlis legyen, gyorsan kezdjk meg a gztermelst is, s csak ezt kveten ptsk ki a fent lert vdelmet.
Amint megakadlyoztuk a protoss els expelst (amennyiben nem sikerlt, akkor sincs minden veszve), a protoss bzishoz legkzelebbi expeken patroloztassuk mutinkat, de nem rt, ha minden exp helyet szemmel tartunk.
A tovbbiakban legfontosabb, hogy gyorsan eljussunk a devourer fejlesztsig: csak azzal van eslynk corsair ellen, amint ksz a greater spire, mutljunk pr devourert, attl fggen, hogy mennyi corsairje van a protossnak. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy mg vletlenl se gyrtsunk tl sokat, alapveten a mutkra kell pteni a harcot.
Folyamatosan gyrtsuk a mutkat, termeljnk az expeken, ha van feleslegesen sok svnyunk, expeljnk btran. Minden expet tartsunk szemmel s amint szleljk, hogy expelni kszl a "gaz ellen", menjnk oda mindennel, ami van s akadlyozzuk meg az expelsben, hogy pontosan miknt kell harcolni cors/temp/carrier ellen, arrl majd ksbb.
Elvileg a muta gyrts sorn sok svny felesleg keletkezik, ekkor tegynk le egy hydralisk dent, benne fejlesszk ki a gyors mozgst, tovbb az elkszlt hive-ban az overlordokat gyorstsuk fel. A bzisunkon lv 2-3 hatcherybl csak hydrkat termeljnk, amennyiben kevs a gzunk.
Mikor a greater spire elkszlt, akkor kell elkezdeni a mutk pncljnak fejlesztst, s csak mikor mr elg expnk van, tovbb ezzel arnyosan sok pnznk, pthetjk fel a msodik spirt s kezdhetnk neki a muta lvsnek fejlesztsbe. Termszetesen, ha meg tudjuk akadlyozni az expelsben akkor nyertnk, ez azonban ritkn sikerl, valsznbb, hogy sokat fog prblkozni s br sok expandolsi prblkozst fogjuk meghistani, egy-kt alkalommal kijtssza bersgnket s ltest 1-2 expet, ekkor mr biztos carrierezik.
Ebben az esetben az a teend, hogy figyeljnk, ugyanis valszn, hogy vagy az expjeinket akarja leverni vagy j expeket ltesteni. Az otthon legyrtott min. 24 hydrt pakoljuk az overekbe s a prot bzishoz kzel - ahol mg azonban biztonsgban vannak - lljunk kszenltben, amint feltnik egy, a prot bzistl viszonylag messze fekv expnkn, vagy egy res expen a carrierekkel, tempekkel, stb., rgtn indtsuk tmadsunkat a bzisa ellen (persze nem rt ha eltte feldertettk valamilyen formban, pl. parasite); mutk ellrl neki a bzisnak, msik oldalrl lehetleg egyszerre dropoljuk a hydrkat. Kt 12 fs muta csoporttal csak kizrlag a tempeket szedjk, a lnyeg, hogy egysgeink sztszrdva ljk a bzist, kivlasztott csapataink pedig clirnyosan ljk a tempeket.
Sietni kell: addig kell vgezni a tempekkel, mg vissza nem rnek a carrierek. A visszarkezett carriereket pedig a muta-devo-hydra elvileg simn legyilkolja, ha mr nem maradt temp, azrt figyeljnk, mert a carrierekkel vitt tempeket, gyhogy ha azokat is hozza magval, rdemes mg a shuttlban legyilkolni.
A muta-devo vs. corsair-temp harcban lnyeges hogy mivel a corsairnak splash sebzse van, hzzuk szt a mutkat, ne egy tmegben legyenek a harcban, ez termszetesen a devokra is rvnyes, amg van temp, addig a mutkkal azokat gyilkoljuk, a devo pedig a corsairrel harcoljon, a harc kzben folyamatosan legynk mozgsban s igyekezznk kikerlni a stormot (egy j BW jtkos gondolatolvas is egyben :) ). Az se rossz, ha a vrhat tmads helysznnek kzelben tartalkolunk 2-3 guardiant, amikkel csak a tempekre menjnk.
Mg nem ejtettem szt a zerg speller egysgekrl. Legfontosabb a fenti taktikhoz a queen, melynek mindhrom varzslata nagyon hasznos:
- Parasite elssorban dolgozkra, shuttlkre, carrierekre, tempekre tegyk
- Spawn Broodling lehetleg a harc hevben alkalmazzuk, amikor az ellenflnek nincs ideje hasznlni DA-jt, s a corsairoknak, carriereknek is ms dolguk van (termszetesen a high tempeket alaktsuk t a varzslat segtsgvel egy tetszetsebb formba).
- Ensnare corsairok ellen rdemes hasznlni, tovbb nagyon jl jn pl. a fent taglalt taktika alkalmval: a carrierek sietnnek haza, hogy a megtmadt bzisukat felmentsk, de a leensnare-zott carrierek sebessge a felre cskken... Teht leensnarzni a carriereket s utna muta+drop a bzisra.
A msik speller egysg a defiler, melynek itt a plague varzslatt hasznosthatjuk: vigyk overrel oda, ahol vrhatan carrierek bukkannak fel, vagy egyszeren szlltsuk egysgeinkkel egy overben, s mikor carrier van a kzelben rakjuk ki, majd alkalmazzuk a spellt: ennek kvetkezmnyekppen a carrier HP-je lassan leszvdik, s a 150-es plasma pajzsra fog korltozdni...
Van mg egy unit, amit ajnlok hasznlni, ez pedig a scourge: leginkbb elzleg leplague-ezett carrierek ellen. A harc hevben szpen nekivezetjk a carriereknek, s kt scourge vgez egy olyan carrierrel, amelynek mr csak egy 150-es plasma pajzsa van, nem rossz zlet...
sszefoglalva: ne hagyjuk expelni a protosst, mi viszont szgyentelenl expeljk vgig az egsz trkpet, amennyire lehet vdjk be expjeinket colonykkal, s gyrtsunk annyi mutt s hydrt, amennyit pnznk enged. Hasznljuk a speller egysgeket, de csak ha emellett meg tudjuk osztani figyelmnket a tbbi fontos tennivalhoz. |